Gratis verzending vanaf 30 euro
Binnen 2 werkdagen in huis
100.000+ leerlingen gingen je voor

Hoe schrijf je een zakelijke brief in het Duits?

Een sollicitatiebrief schrijven voor die toffe stage in Dortmund of een aanmelding versturen voor die leuke studie in München. Het zijn allebei voorbeelden van zakelijke Duitse brieven. Doordat Duitsland bekend staat als een formeel land wordt er zelfs in het dagelijks leven veel waarde gehecht aan beleefd taalgebruik. Toch zijn er wel aan aantal belangrijke verschillen tussen een zakelijke Duitse brief en een informele Duitse brief. Daarom leggen we je in dit artikel stap voor stap uit hoe je een correcte zakelijke Duitse brief opstelt.

Zakelijke brief schrijven in het Duits

Hoe is een zakelijke Duitse brief opgebouwd?

Opbouw van zakelijke brief in het Duits

Een zakelijke brief in het Duits kent een vaste structuur die bestaat uit vier onderdelen:

  • Briefhoofd
  • Onderwerp en aanhef
  • Brieftekst
  • Slotgroet en ondertekening

De traditionele lay-out van een zakelijke Duitse brief lijkt dus erg op die van een zakelijke brief in het Nederlands en in het Engels. Er zijn echter wel belangrijke kleine verschillen, zoals de manier waarop de datum in het Duits wordt genoteerd en de plaatsing van de NAW-gegevens van de afzender (links of rechts).

Zelfs bij een e-mail is het belangrijk om op de aanhef te letten en een formele schrijfstijl aan te houden. In het stappenplan hieronder leggen we daarom alle onderdelen stap voor stap uit die horen bij een zakelijke brief en officiële communicatie in het Duits.

Het briefhoofd

Briefhoofd van zakelijke Duitse brief

Het briefhoofd staat bovenaan in een zakelijke Duitse brief en wordt opgesplitst in een linker- en een rechterhelft.

Helemaal links bovenaan in het briefhoofd staan de NAW-gegevens van jou als afzender. Het gaat hier om jouw naam, adres en woonplaats. Soms wordt dit nog aangevuld met een telefoonnummer en een e-mailadres.

Rechts bovenaan vermeld je de plaats en datum van wanneer de brief wordt geschreven. Let op, in het Duits kun je de datum op twee manieren noteren:

  1. Als getal: 18.04.2022
  2. Met de maand uitgeschreven: 18. April 2022. (denk hierbij aan de hoofdletter)

Onder jouw eigen NAW-gegevens schrijf je de NAW-gegevens van de ontvanger van de brief. Deze noteer je op dezelfde manier.

Onderwerp en aanhef

Onderwerp en aanhef zakelijke Duitse brief

De volgende onderdelen van een zakelijke brief zijn het onderwerp en de aanhef.

Het onderwerp geeft kort en bondig de inhoud weer van de brief. Het is dus een soort ‘titel’ voor jouw brief en daarom ook erg belangrijk. Grote bedrijven en instanties ontvangen dagelijks talloze e-mails en brieven. Een goed gekozen onderwerp kan gelijk de aandacht trekken.

Na het onderwerp volgt een beleefde aanhef. 'Beleefd' wil zeggen dat je de ontvanger altijd aanspreekt met mevrouw of meneer. Hieronder staan een paar voorbeelden:

  • Sehr geehrte Frau Schneider,
  • Sehr geehrte Herr Müller,

Je kunt ook kiezen voor:

  • Guten Tag Frau Krieger,
  • Guten Tag Herr Marx,

Bij het schrijven van een sollicitatiebrief wordt altijd aangeraden om de aanhef zo persoonlijk mogelijk te maken. Vaak vermeld de vacature namelijk wie jouw sollicitatie in ontvangst zal nemen. Deze naam kun je dan neerzetten in de aanhef. Soms weet je echter niet wie jouw brief of e-mail precies zal lezen. In dat geval kun je de aanhef wat algemener houden:

  • Sehr geehrte Damen und Herren,

De aanhef sluit je altijd af met een komma.

De brieftekst

Brieftekst zakelijke brief in het Duits

Na de aanhef begin je met de daadwerkelijke inhoud van de brief. Hier ga je dus verder in op het onderwerp. Het is hierbij heel belangrijk dat je geen spelfouten maakt en dat de toon zakelijk en beleefd blijft.

De inhoud van de zakelijke brief begint met de inleiding:

  • De eerste zin van de inleiding begin je met een kleine letter. Dit komt doordat je bent geëindigd met een komma na de aanhef.
  • Begin de eerste zin niet met 'ik'. Dit kan, zeker voor een Duitse lezer, onbeleefd overkomen.
  • In de inleiding vertel je wat de aanleiding of het doel van jouw brief is. Hier maak je dus duidelijk waarom je de brief schrijft. Dit kan verschillende redenen hebben.

De volgende tabel bevat een aantal voorbeeldzinnen die geschikt zijn voor de inleiding, afhankelijk van het doel van de brief:

Situatie Duits Nederlands
Wanneer je eerder een brief hebt ontvangen en deze wilt beantwoorden.

„auf Ihr Schreiben vom 18. April, …“

In reactie op uw brief van 18 april…

Wanneer je tijdens een eerder gesprek hebt besproken om nog een brief na te sturen.

„vielen Dank für das angenehme Gespräch. Wie besprochen / vereinbart, sende ich Ihnen …“

Hartelijk dank voor het aangename gesprek. Zoals besproken / overeengekomen, stuur ik u…

Wanneer je een laat antwoord stuurt.

„bitte entschuldigen Sie, dass ich mich erst jetzt melde / meine verspätete Antwort.“

Mijn excuses daarvoor, dat ik mij nu pas meld / voor mijn trage antwoord.

 

Wat hierboven opvalt, is het gebruik van beleefde voornaamwoorden: ‘Sie’ en ‘Ihnen’ en ‘Ihr’ (‘u’ en ‘uw’) in plaats van ‘du’ (jij en je). Deze voornaamwoorden worden met een hoofdletter geschreven.

Na de inleiding volgt de inhoudelijke brieftekst. Hierin laat je de inhoud naar voren komen. Het is hierbij belangrijk dat de indeling van de brief begrijpelijk, duidelijk en overzichtelijk is. Zorg daarom voor alinea’s die elkaar op logische wijze opvolgen en laat de alinea’s zien door een regel witruimte te gebruiken.

Mocht je willen benadrukken dat je graag een antwoord ontvangt op jouw zakelijke brief of e-mail, dan kun je hier in de slotalinea van de brieftekst om vragen. Verder kan het voorkomen dat je de slotalinea wilt gebruiken om een vervolgafspraak in te plannen.

In onderstaande tabel staan een aantal voorbeelden van een tekst die je in de slotalinea kunt gebruiken:

Situatie Duits Nederlands
Wanneer je graag een antwoord op je zakelijke brief ontvangt.

„Ich sehe Ihrer Antwort mit Interesse entgegen.“

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

"..."

„Ich hoffe auf eine positive Antwort von Ihnen.“

Ik hoop op een positieve reactie van u.

Wanneer je graag een vervolggesprek inplant.

„Ich stehe jederzeit für ein Vorstellungsgespräch zur Verfügung.“

Ik ben ieder moment beschikbaar voor een sollicitatiegesprek / kennismakingsgesprek.

"...'

„Über ein persönliches Kennenlernen würde ich mich sehr freuen.“

Ik zou erg blij zijn met een persoonlijk kennismakingsgesprek.

Wanneer je eventuele vragen verder wilt toelichten.

„Sollten Sie weitere Fragen haben, stehe ich Ihnen gerne zur Verfügung.“

Indien u verder nog vragen heeft, sta ik graag tot uw beschikking.

 

De bovenstaande voorbeelden zijn in Duitsland algemeen bekend. Zorg er daarom voor dat de boodschap van jouw zakelijke brief voldoende persoonlijk overkomt. Dit zal door de ontvanger meer gewaardeerd worden dan wanneer er alleen formele standaardzinnen worden gebruikt in de brieftekst.

Slotgroet en ondertekening

Slotgroet zakelijke brief in het Duits

Helemaal aan het einde van de zakelijke brief schrijf je een groet. Let op, deze groet wordt niet gevolgd door een komma. Dit is dus anders dan de slotgroet van een Nederlandse officiële brief.

Voor de Duitse slotgroet bestaan meerdere mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld „Mit freundlichen Grüßen“ of „Hochachtungsvoll“ schrijven.

Na de groet volgt eerst een handtekening. Daaronder staat jouw eigen naam weer uitgeschreven en eventueel aangevuld met jouw functie.

Voorbeeld:

Mit freundlichem Gruß
(handtekening)

Lena Schmidt
Sekretariat

Voorbeeld van een zakelijke Duitse brief

Voorbeeld zakelijke Duitse brief

Om te voorkomen dat het voor een Duitser overkomt als een standaardbrief, is het belangrijk om goed met alle bovenstaande voorbeelden te spelen. Zo zorg je ervoor dat je een zakelijke brief schrijft die toch nog een persoonlijke klank heeft. Kijk maar naar de volgende voorbeeldbrief:

 

Mirja Julie Ludewigs
Rotterdam, 21. April 2022

Manteuffelstraße 75

10999 Berlin
+49 171 194461

julie.ludewigs@gmx.de

 

Berliner Tierschutzverein

Frau Monika Rohde

Süderstraße 274

10555 Berlin

 

Bewerbung zur Eventmanagerin in Vollzeit

 

Sehr geehrte Frau Rohde,

gerne möchte ich mich auf diesem Weg für die Stelle als Eventmanagerin in Ihrem Berliner Tierschutzverein bewerben. Ursprünglich komme ich aus den Niederlanden, wohne und arbeite jedoch schon vier Jahre in Berlin. Ich habe Kommunikationswissenschaft studiert und letztes Jahr mein Praktikum beim Deutschen Bauernverlag absolviert.

Diese ersten Erfahrungen im Bereich von Natur und Landwirtschaft haben mich sehr gut gefallen. Ich möchte deswegen sehr gerne weiterhin in diesem Bereich aktiv bleiben. Auf der Suche nach möglichen Jobs ist mir Ihr Verein besonders positiv aufgefallen.

Während meines Studiums habe ich immer praktische Berufserfahrungen gesammelt. Als Mitarbeiter eines Hotels war ich aktiver Teil mehrerer Projekte und Events, wie zum Beispiel gastronomische Messen.

Ich beherrsche Deutsch, Englisch und Niederländisch fließend in Wort und Schrift.

Über ein persönliches Kennenlernen würde ich mich sehr freuen und stehe jederzeit für ein Vorstellungsgespräch zur Verfügung.

Mit freundlichen Grüßen

Mirja Julie Ludewigs

 

Video

Wil je alles nog even rustig terugkijken? Kijk dan deze uitlegvideo!

 

Daarnaast kun je nog enkele handige voorbeeldzinnen en tips halen van tuxx.nl, rvo.nl en schreiben-hamburg.de.

6 Items

Set Descending Direction
per pagina

Ontvang exclusieve tips in het examenjaar

Graag helpen we jou in het examenjaar richting je diploma!
Zit jij in je examenjaar en wil jij slagen? Schrijf je dan in voor:

Exclusieve tips
De geheimen van het eindexamen
Een template voor jouw leerplanning
Dat extra zetje in de rug

Ik ben
© 2024 ExamenOverzicht.nl