Gratis verzending vanaf 30 euro
Binnen 2 werkdagen in huis
Digitaal te lezen in de app
40.000+ leerlingen gingen je voor

Een leesautobiografie schrijven: hoe doe je dat?

Ergens op de middelbare school moet je waarschijnlijk een leesautobiografie schrijven. Maar hoe doe je dat? Dat lees je op deze pagina!

Leesautobiografie schrijven: hoe doe je dat?

Wat is een leesautobiografie?

Wat is een leesautobiografie?

Een leesautobiografie is een tekst waarin jij je leeservaringen tot nu toe beschrijft. Het is echter niet voldoende om alleen een rijtje met schrijvers en titels in je leesautobiografie te zetten. Een goede autobiografie bevat namelijk een beschrijving van je levensloop. Dit is ook de bedoeling bij de leesautobiografie: je vertelt aan de hand van je (voor)leeservaringen wat meer over jezelf en jouw leven. Het is de bedoeling dat jouw leesautobiografie de docent meer inzicht geeft in jouw houding ten opzichte van het lezen van (non)fictie en in jouw literaire smaak.

De structuur van een leesautobiografie

Structuur leesautobiografie

Een leesautobiografie wordt vrijwel altijd chronologisch verteld; dat wil zeggen dat je begint bij je jongste jaren en eindigt in het heden. Als je andere creatieve ideeën hebt wat betreft de structuur van je leesautobiografie, overleg dit dan altijd even met je docent.

Soms wordt er vanuit school een duidelijke opdracht voor de leesautobiografie gegeven. Hou je dan aan deze opdracht! Als je meer vrijheid krijgt vanuit school en je weet niet goed wat je nu precies in je leesautobiografie moet en wilt zetten, dan kunnen onderstaande vragen je op weg helpen.

De voorschoolse periode

  • Ben je vroeger vaak voorgelezen? Door wie? Vond je dit leuk? Weet je nog uit welke boeken?

De basisschool

  • Werd je nog steeds voorgelezen? Hoe vond je dit nu? Weet je nog uit welke boeken?
  • Op welke leeftijd begon je zelf te lezen? Hoe vaak deed je dit?
  • Wat waren de eerste boeken die je zelf las?
  • Hield je ook van strips? Wat vond je leuker om te lezen en waarom?

De onderbouw op de middelbare school

  • Las je regelmatig? Las je liever boeken of strips?
  • Op welke momenten las je graag? Was dit bijvoorbeeld voor het slapen gaan, of het liefst de hele dag door of juist helemaal niet? Waarom?
  • Veel leerlingen ervaren een leesdip rond deze periode, omdat ze het druk krijgen met andere interesses. Hoe was dit bij jou?
  • Had je een lievelingsboek of een lievelingsschrijver? Waarom juist dit boek of deze schrijver?
  • Welke boeken vond je juist niet leuk? Waarom?

De bovenbouw op de middelbare school

  • Hoe vaak lees je nu nog?
  • Wat voor soort boeken vind je leuk? Welk genre? Hoe is dit veranderd door de jaren heen?
  • Zijn er (passages uit) boeken die jou altijd zijn bijgebleven? Waarom juist deze passages/deze boeken?
  • Wat is op dit moment jouw lievelingsboek en wat is jouw lievelingsschrijver? Waarom?
  • Hoe denk je dat jouw leessmaken en –ervaringen zijn ontstaan? Wie hadden hier invloed op?

Je leesautobiografie levendig maken

Lopend verhaal

Je wilt niet dat je leesautobiografie een soort interview lijkt met vragen en antwoorden. Maak er dus een lopend verhaal van. Je kunt je leesautobiografie levendiger maken door anekdotes toe te voegen. Anekdotes zijn vermeldingen van humoristische gebeurtenissen. Las jij bijvoorbeeld stiekem ‘s nachts? Of moesten je ouders je juist bijna dwingen om een boek open te slaan? Vraag dit eens aan je ouders, misschien weten zij nog leuke verhalen van toen jij jong was!

Bekijken als Rooster Lijst

4 Items

per pagina
Aflopend sorteren
Bekijken als Rooster Lijst

4 Items

per pagina
Aflopend sorteren