Gratis verzending vanaf 30 euro
Digitaal te lezen in de app
Ergens op de middelbare school moet je waarschijnlijk een leesautobiografie schrijven. Maar hoe doe je dat? Dat lees je op deze pagina!
Een leesautobiografie is een tekst waarin jij je leeservaringen tot nu toe beschrijft. Het is echter niet voldoende om alleen een rijtje met schrijvers en titels in je leesautobiografie te zetten. Een goede autobiografie bevat namelijk een beschrijving van je levensloop. Dit is ook de bedoeling bij de leesautobiografie: je vertelt aan de hand van je (voor)leeservaringen wat meer over jezelf en jouw leven. Het is de bedoeling dat jouw leesautobiografie de docent meer inzicht geeft in jouw houding ten opzichte van het lezen van (non)fictie en in jouw literaire smaak.
Een leesautobiografie wordt vrijwel altijd chronologisch verteld; dat wil zeggen dat je begint bij je jongste jaren en eindigt in het heden. Als je andere creatieve ideeën hebt wat betreft de structuur van je leesautobiografie, overleg dit dan altijd even met je docent.
Soms wordt er vanuit school een duidelijke opdracht voor de leesautobiografie gegeven. Hou je dan aan deze opdracht! Als je meer vrijheid krijgt vanuit school en je weet niet goed wat je nu precies in je leesautobiografie moet en wilt zetten, dan kunnen onderstaande vragen je op weg helpen.
Je wilt niet dat je leesautobiografie een soort interview lijkt met vragen en antwoorden. Maak er dus een lopend verhaal van. Je kunt je leesautobiografie levendiger maken door anekdotes toe te voegen. Anekdotes zijn vermeldingen van humoristische gebeurtenissen. Las jij bijvoorbeeld stiekem ‘s nachts? Of moesten je ouders je juist bijna dwingen om een boek open te slaan? Vraag dit eens aan je ouders, misschien weten zij nog leuke verhalen van toen jij jong was!